Fysisk aktivitet

Det anbefales minst 30 minutter aktivitet for voksne og 60 minutter for barn om dagen. Helsegevinster ved regelmessig fysisk aktivitet er veldokumentert.
Vi på Frisklivssentralen ønsker at folk skal bruke kroppene sine mer. Klikk på timeplanen vi har laget se om noen av aktivitetene kan passe for deg! Farsund kommune har et rikt utvalg av idrettslag. Klikk på linken og se hele lista. Frivillige lag og organisasjoner Ellers har treningssentrene Lotus Gym i Vanse og SMART Trening og Helse i Farsund mange ulike tilbud det er verd å sjekke ut. I mange tilfeller vil fysioterapeuter kunne hjelpe deg med nødvendig livstilsendring. Farsund har både private og offentlig ansatte fysioterapeuter. Se oversikten her.

​​​​Fysisk aktivitet fremmer helse, gir overskudd og er et viktig og veldokumentert virkemiddel i forebygging og behandling av over 30 ulike diagnoser og tilstander. Det foreligger overbevisende dokumentasjon om en rekke helsegevinster ved regelmessig fysisk aktivitet i alle aldersgrupper.

All bevegelse er positiv. Hverdagsaktivitet slik som hus- og hagearbeid, trappegang, aktiv transport og regelmessige pauser i løpet av skole- og arbeidsdagen, er viktig for å redusere stillesitting og øke aktiviteten.